Hvad er vand sammensat af?

Forsøg, fysik, kemi

Udstyr
Jævnstrømskilde, elektrolysekar, 1 M svovlsyre, beskyttelsesbriller, glødepind og tændstikker

Fremgangsmåde
Fyld elektrolysekaret halvt op med vand, fyld de 2 tilhørende reagenslas med vand, sæt en finger på, før de sættes omvendt ned over hver deres elektrode, så der ikke kommer luftbobler i toppen. Reagensglassene skal være så fyldte som muligt, når de er sat på plads. Tilsæt lidt svovlsyre til vandet og sæt strøm til. Vandet vil skille sig i de 2 gasser Hydrogen og Oxygen.
Oxygen bobler op ved +elektroden og Hydrogen ved -elektroden.
Bemærk at Hydrogen-glasset fyldes hurtigere op end Oxygen glasset.

Når glassene er fyldte – kan du prøve, hvordan gassen reagerer på en glødepind.

Teori
Forklar elektrolyse processen
Forklar de 2 forskellige reaktioner med glødepind

Hvorfor bevæger Jorden og andre himmellegemer sig ofte i bestemte baner?

Forsøg, fysik, rumfart, rummet, astronomi, video, teknologi

Udstyr
Bordtennisbold, tape, snor/sytråd

Fremgangsmåde
Sæt en bordtennisbold på et glat bord
Så længe den ikke bliver påvirket af nogle kræfter, ligger den stille
Pust herefter til bordtennisbolden for at sætte en bevægelse i gang
På et glat underlag, kan den rulle langt.
Pust evt. til den, for at få den til at skifte retning, eller bremse den

Tape snoren fast til bordtennisbolden og sving den rundt om din hånd i en jævn bevægelse

Teori
Forklar Newtons 1. lov
Forklar begrebet “Tyngdekraft” / Gravitation
Forklar hvordan tyngdekraften og bevægelsen udad samarbejder om at holde et himmellegeme eller en satellit i sin bane

Hvordan kan vi beskytte os mod UV-stråling?

Forsøg, fysik, kemi, biologi, video

Udstyr
UV-lampe, UV-perler, solcreme, 2 eller flere glasplader, andre gennemsigtige ting fx lineal, plastikpose m.m.

Fremgangsmåde
1 glasplade smøres med solcreme
1 glasplade uden solcreme
Hold begge plader hen over hver deres UV-perle og se forskellen
Prøv også at se om en plastikpose eller andre gennemsigtige ting kan skærme mod UV-lys

Teori
Forklar om solens spektrum, dvs. de strålingstyper solen sender os
Forklar hvad UV-stråling er
Forklar om ozonlaget og UV-stråling
Forklar om, hvordan vi som mennesker er sårbare overfor UV-stråling

 

Hvordan beskytter ozon-laget os for uv-stråling?

Model, fysik, kemi, geografi

Tegn eller find model af hvordan de forskellige uv-stråler rammer jordens oxygen og danner ozon
Denne artikel fra Virtuel Galathea 3 giver god inspiration
PowerPoint animation fra Virtuel Galathea 3

Teori
Forklar forskellen på UV-A, UV-B og UV-C stråler
Forklar hvordan ozonlaget beskytter os mod uv-stråling
Forklar hvordan visse typer gasser kan ødelægge ozon-laget

Wikipedia om ozonlaget

Hvordan vises farver for os?

Model, fysik, biologi, stråling

Universitetet i Boulder, Colorado har fremstillet animationen “Farvesyn

Animationen viser hvordan farver sammensættes (additivt) eller frafiltreres (subtraktivt)
Du kan evt. udskrive nogle eksempler fra denne animation

Teori
Forklar subtraktiv og additiv farveblanding
Se også evt. Baggrundsviden fra s. 7 i denne lærervejledning fra Experimentarium

Hvordan kan planter udnytte energien fra solen?

Forsøg, biologi, stråling

Udstyr
3 Reagensglas, et stativ, 2 vandplanter (fx vandpest), CO2 indikator, staniol, evt. en lampe

Fremgangsmåde
Put vand og lidt CO2 indikator i alle 3 reagensglas
Sæt en plante i de 2 reagensglas, vandet skal dække begge planter
Det ene reagensglas med plante dækkes til med staniol, så planten ikke får lys
Den anden plante skal have lys og dækkes derfor ikke
Det 3. reagensglas er et kontrolglas med vand og indikator

Ideen er, at planten der ikke får lys, producerer CO2 og farver derfor vandet pga. indikatoren
Planten, der kan få lys, producerer O2 – ikke CO

Teori
Forklar fotosyntesen
Forklar hvilke ting – eller mangel på ting, der ville gøre, at fotosyntesen ikke ville kunne virke
Forklar begrebet fødekæde
Forklar hvad ånding er, når energi forbrændes

Hvordan ved vi, at lys opfører sig som energi i bølgeform?

Forsøg, fysik

Udstyr
2 lyskilder, optisk gitter, smal spalte

Fremgangsmåde
Eftervis de 3 bølgeegenskaber som lys har og sammenlign evt. med bølger i vand:
1) Lys kan gå gennem hinanden – lad 2 lysstråler lyse igennem hinanden
2) Lys kan bøje om hjørner – lys igennem den smalle spalte og se lyspletten brede sig ud
3) Lys kan interferere – lys igennem det optiske gitter og se prikkerne på væggen, hvor bølgerne forstærker hinanden

Teori
Forklar det elektromagnetiske spektrum
Forklar interferens

Hvorfor bestråler man visse typer mad?

Forsøg, biologi, fysik, stråling, fødevarer

Udstyr
Radioaktive kilder, 2 stk. organisk medie (fx agar i petriskåle)

Fremgangsmåde
Pod begge medier med bakterier
Sæt det ene medie til bestråling over nogle dage – placer din radioaktive kilde tæt på mediet
Det andet medie har lignende miljømæssige betingelser, som fx lys, varme m.m., men bliver ikke bestrålet
Bakterievæksten skulle gerne være begrænset på det bestrålede medie, set i forhold til det ikke-bestrålede

Teori
Forklar ioniserende stråling  (Wikipedia)
Forklar hvilke typer stråling dine kilder afgiver
Forklar reglerne for bestråling af madvarer i Danmark / EU