Hvordan kan vi sikre kvaliteten af vores drikkevand i DK?

Forslag til disposition ved det tværfaglige emne “Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer”

Hvor finder vi vand?
Geografi, Fysik (tilstandsformer), Biologi (vand i dyr/planter)
Model/forsøg: Vandets kredsløb i lukket gennemsigtig beholder.
Planche med verdenskort – % i havene, i is, store søer, grundvandsresurser. Hvilke lande har store problemer med vand osv.

Hvad er vand?
Fysik
Model: Byg i H2O i molekylbyg
Forklar kovalent binding nfag-link og dublet/oktet regelen. Forklar også det periodiske systems opbygning
Forsøg: Split vand ad ved elektrolyse nfag-link. Vis at vand er polært nfag-link (har en negativ og positiv side) med gnedet elektrikerrør

Hvordan bruger vi vores vand?
Geografi, Biologi
Model: Kredsløb for vores forbrug af vand – samt behandling af spildevand. Printet i A3.
Find forklaringer på Vandetsvej.dk
Model/forsøg: Lav de dele af et rensningsanlæg, du kan. Vis evt. destillation (nfag-link) til sidst.

Hvordan er kvaliteten af vores vand?
Fysik, Geografi, Biologi
Forsøg: Kog postevand tørt i kolbe – vis kalkaflejringerne
Model: Find kort over DK og de forskellige hårdheder i vandet – forklar hvad hårdhed er/måles
Forsøg: Undersøg pH i postevand, destilleret vand (vi har i dunk), nitrit/nitrat (strips), hårdhed (strips)
Sammenlign gerne både med destilleret vand og vand fra et vandhul nær en mark eller lign.

Hvorfor har vi hårdt vand i DK? nfag-link
Geografi, Biologi
Forsøg: Mål hårdheden i vandet fra vandhanen med strips
Forsøg: Syre opløser kalk. Kalksten (CaCO3og fx HCl
Forsøget viser, hvad vi gør for at neutralisere det hårde vand i kaffemaskine, vaskemaskine osv.
Forklar hvordan kalk er blevet dannet i DK’s undergrund.

Vil vi få problemer med vandkvaliteten i DK i fremtiden og hvad kan vi gøre? (perspektivering og konklusion)
Henvis til dine forsøg og undersøgelser ovenfor – og kom med din mening.